کولر گازی و داکت اسپلیت

داکت اسپلیت چیست و چه کاربردی دارد؟

داکت اسپلیت نوعی سیستم سرمایشی و گرمایشی بوده که در فصل سرد برای گرما و در فصل گرم برای خنک کردن محیط استفاده میشود.
داکت اسپلیت ها یا همان اسپلیت‌های کانالی، نوعی از سیستم‌های تهویه مطبوع می‌باشند که امروزه در بسیاری از پروژه‌های مسکونی، اداری، تجاری و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

داکت اسپلیت چیست؟

داکت اسپلیت نوعی سیستم سرمایشی و گرمایشی بوده که در فصل سرد برای گرما و در فصل گرم برای خنک کردن محیط استفاده میشود. دو قسمت اصلی تشکیل دهنده های این محصول کندانسور و هواساز میباشند.

کندانسور شامل چند قطعه پروانه، کمپرسور، دینام، فین و … می‌باشد و هواساز نیز شامل فیلتر، سینی، کویل، دینام، اوپراتور، پروانه و … می‌باشد.

داکت اسپلیت که در واقع به اسپلیت های خانگی معروف است، تقریبا متداول‌ترین سیستم تهویه مطبوع در دنیاست که بسیاری برای تهویه هوا از آن استفاده می کنند.

این دستگاه ها در حقیقت ساز و کاری شبیه به اسپلیت های معمولی یا همان کولرهای گازی دارند. با این تفاوت که در این سیستم، یونیت دستگاه به جای اینکه روی دیوار یا سقف نصب شود، در سقف های کاذب قرار می گیرد
و به جای اینکه برای هر اتاق از یک یونیت کمک گرفته شود، در اینجا یک یونیت داخلی مرکزی در ساختمان تعریف شده و سپس از این یونیت داخلی به بخش های متفاوت واحد کانال کشی صورت می گیرد.

داکت اسپلیت چیست

داکت اسپلیت چگونه کار میکند؟

داکت اسپلیت نیز مانند بسیاری از سیستم های سرمایشی بر اساس سیکل تبرید تراکمی عمل می‌کند.  کار اصلی توسط هواز ساز انجام شده و در واحد داخلی جایی که مبرد خنک شده در
واحد خارجی (مجموعه کنداسینگ) از طریق لوله مسی وارد کویل سرمایش (اواپراتور) می‌شود. و در نهایت هوای تازه پس از تصفیه و کاهش رطوبت از کویل عبور می‌کند و گرمای آن توسط مبرد جذب می‌شود.
پس از کاهش دما، هوا با دمیدن فن و از طریق کانال ها به فضاهای مختلف داخلی منتقل می‌شود و دما و رطوبت محیط مورد نظر را به شرایط مطلوب می‌رساند.
داکت اسپلیت شبیه به اسپلیت و کولر گازی برای خنک کردن عمل میکند و برای گرم کردن محیط با گردش آب گرم درون داکت اسپلیت محیط را گرم میکند.

چند نوع داکت اسپلیت داریم؟

داکت ها در دو نوع معمولی و اینورتر موجود هستند. در نوع اینورتر موتور الکتریکی به صورت متغیر کار کرده و سرعت بالایی دارد و همین امر باعث سریع تر کار کردن آن می‌شود که می‌تواند در مصرف انرژی هم صرفه جویی کند.
منظور از دور الکتریکی متغیر این است که با توجه به میزان دمایی که شما تنظیم می‌کنید در مواقعی که محیط خنک می‌شود دور متغیر کم شده و و زمانی که دمای هوا گرم می‌شود دور متغیر زیاد می‌شود و همین امر
سبب می‌شود در مصرف انرژی صرف جویی شود.
در نوع معمولی که دور موتور ثابت است موتور به صورت ثابت و همیشگی کار می‌کند و تا زمانی که شما نخواهید کم یا زیاد نمی‌شود و حتما باید خاموش یا روشن شود که همین امر باعث پر مصرف شدن اسپلیت معمولی خواهد شد.
اینورتر در دستگاه استفاده از فناوری است که دور متغیر در آن ها متفاوت است. بزرگترین اختلاف بین داکت اسپلیت اینورتور با معمولی در سرعت متغیر آن است که در نوع معمولی این سرعت ثابت است. مدل اینورتر داکت اسپلیت مزیت های ویژه ای دارد. به طور مثال صدای کمتری داشته و طولانی تر عمر میکند ، سرمایش و گرمایش سریع تری دارد و هزینه و قیمت به صرفه ای دارد.

 

گرمایش داکت اسپلیت

معمولا به دو روش استفاده از کویل آب گرم و سیکل تبرید معکوس انجام می‌شود.

  • کویل آب گرم: با قرار دادن کویل آب گرم در قسمت هواساز و عبور آب خروجی از دیگ یا آب گرم شده توسط انرژی خورشیدی از کویل می‌توان گرمایش لازم برای فضای داخلی را
    با وجود خاموش بودن مجموعه کندانسینگ تامین کرد. البته برای گرمایش محیط های با متراژ بالا این سیستم پاسخ گو نیست و باید در کنار آن از سیستم پکیج یا موتورخانه استفاده کرد.

 

  • سیکل معکوس تبرید: این سیکل در حقیقت همان سیکل تبرید است که جهت حرکت مایع مبرد معکوس شده است. در این سیکل مبرد داغ خروجی از کمپرسور به جای ورود به
    کندانسور ( مجموعه کندانسینگ) ، وارد کویل های هواساز می‌شود و هوای عبوری از کانال ها را گرم کرده و در اتاق ها توزیع می‌کند.
انواع داکت اسپلیت
چند نوع داکت اسپلیت داریم؟

قطعات تشکیل دهنده

  • پروانه
  • کمپرسور
  • دینام
  • فین
  • هوا ساز
  • فیلتر
  • سینی
  • کویل
  • دینام
  • اوپراتور
  • و …
  1. یونیت خارجی : یونیت خارجی یا کندانسور در بیرون ساختمان و در فضای باز نصب می شود. ( در فرآبند سرمایش ، گاز مبرد توسط کمپرسور در این یونیت خنک می شود )
  2. لوله مسی : این لوله یونیت داخلی و خارجی را بهم متصل می کند. ( گاز مبرد خنک شده از طریق این لوله به یونیت داخلی می رود )
  3. یونیت داخلی : یونیت داخلی یا هواساز در داخل ساختمان و معمولا در زیر سقف کاذب قرار می گیرد. ( هوای موجود در یونیت داخلی توسط فرآیند تبادل حرارتی با گاز مبرد خنک می شود )
  4. کانال ها : کانال ها به صورت گرد یا چهارگوش می باشند و یونیت داخلی را به دریچه ها متصل می کند. ( هوای سرد شده را از یونیت داخلی به سمت دریچه و فضای مورد نظر هدایت می کند )
  5. دریچه ها : در انتهای کانال ها دریچه هایی تعبیه شده اند و هوای سرد شده یا گرم شده را به اتاق انتقال می دهند.
  6. ترموستات : تنظیم دما ، سرعت کارکرد فن و … توسط ترموستات دیواری کنترل می شود.

انواع داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها به دو نوع معمولی و اینورتر تقسیم می شوند. در نوع اینورتر، موتور الکتریکی به صورت متغیر کار می کند و دارای سرعت بالایی می باشد. این امر سبب می شود تا علاوه بر این که دستگاه سریع تر کار کند، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی شود.بیشتر بخوانید

مزایا و معایب

مزایا:

از مهم ترین مزایای استفاده از داکت کاربرد گرمایشی آن است. و تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی دارد. همینطور گرمایش با کویل آب گرم باعث شده تا در مصرف گاز نیز صرفه جویی شود.
کیفیت هوای بالا و توزیع دمای یکسان از دیگر مزایای این محصول است. هزینه خرید مناسب بوده و هزینه نگهداری بسیار کم است.
داکت اسپلیت ها نسبت به سایر سیستم های تهویه مطبوع، در مجموع بازدهی گرمایشی و سرمایشی خوبی دارد.
به علت توکار بودن و طراحی مخصوص پنل های خروجی داکت اسپلیت، پنل های این سیستم بسیار زیبا و باریک بوده و اثر منفی به معماری داخل خانه وارد نمی‌کند.
در مقابل، اسپلیت دیواری جدا از جاگیر بودن، به نمای داخلی خانه نیز آسیب می‌زند و میزان لوله کشی بسیار کمتری دارد.

 

معایب:

بزرگترین ایراد داکت اسپلیت تنظیم دمای یکسان برای تمام محیط های یک مجموعه است.
این مورد برای محیط تجاری و اداری مناسب بوده ولی برای محیط های مسکونی دردسرسار است (برای مثال دماب اتاق کودک باید کمی بالاتر از دمای سایر محیط ها باشد).
این مشکل را می‌توان با نصب دریچه ترموستاتیکی در محیط های مختلف حل کرد ولی نیاز به صرف هزینه زیادی دارد. سروصدای زیاد و محدودیت فضای قابل پوشش از دیگر معایب این سیستم میباشد.
همینطور نیاز به سقف کاذب برای کانال کشی ها بوده که خود هزینه ای جدا نیاز دارد.

 

اگر کسب و کار شما مربوط به تهویه مطبوع و تمامی زیر شاخه های آن می باشد
می توانید آگهی شغل خود را (خرید و فروش ، تعمیرات و …) را در سایت ایخرید ثبت کنید و بدون واسطه مشتری خود را پیدا کنید
و یا از شرکت های مختلف خدمات خود را دریافت کنید! ثبت آگهی

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *