کویل

فن کویل سقفی یا زمینی؟

فن کویل سقفی یا زمینی؟ کدام بهتر است؟ فن کویل ها از نظر روش نصب، ظاهر و کاربرد در انواع مختلفی تولید می شوند و در مدل های سقفی، دیواری، کفی، کاست و کانالی موجود می باشند.

فن کویل چیست؟

فن کویل کوچکترین جزء در یک سیستم تهویه مطبوع است که واسطه انتقال انرژی از آب به هوا است و حداقل از یک کویل، الکتروموتور و یک فن هوادهی تشکیل شده است.
این دستگاه ها از نظر روش نصب، ظاهر و کاربرد در انواع مختلفی تولید می شوند و در مدل های سقفی، دیواری، کفی، کاست و کانالی موجود می باشند.

واحدهای فن کوئل می توانند هوای خنک را در تابستان و هوای گرم شده را در زمستان با عبور دادن هوا از طریق کویل های مسی که از آب سرد یا گرم عبور می کنند، تامین کنند.
معمولاً در مواردی که نیاز به جداسازی کنترل دما در فضاهای مختلف و جلوگیری از تبادل یا جابجایی هوا و آلاینده ها بین نواحی داریم، معمولاً از فن کوئل ها استفاده می شود.

بهترین کاربرد سیستم فن کوئل مربوط به مواردی است که بخواهیم درجه حرارت هر فضا به‌طور جداگانه کنترل شود. همچنین با استفاده از سیستم فن کوئل از انتقال آلودگی بین اتاق‌ها جلوگیری خواهد شد.

کاربردهای مناسب این سیستم عبارتند از: هتلها و متلها و ساختمان‌های آپارتمانی و ساختمان‌های اداری. اگر چه در تعدادی از ساختمان‌های بیمارستانها نیز از سیستم فن کوئل استفاده می‌شود ولی این موضوع چندان مناسب نبست زیرا بازده فیلتر هوای فن کوئلها کم است و نگهداری و تمیز کردن آن‌ها نیز مشکل خواهد بود.بیشتر در ویکی پدیا

نحوه کار

فن کوئل‌ها با مکش هوای داخل محیط کار خود را آغاز می‌کنند. این هوای دریافتی از فیلتر‌ها عبور داده می‌شود و سپس به ‌وسیله فن وارد بخش کویل‌ها می‌شود. با توجه به نیاز کاربر، دمای این کویل‌ها تنظیم‌ شده است و هوا با عبور از کویل‌ها به دمای مطلوب می‌رسد. پس ‌از این مرحله، هوا با استفاده از فن‌ها دوباره به محیط بازمی‌گردد. این چرخه آن‌قدر تکرار می‌شود تا دمای هوای محیط متناسب با نیاز کاربر تغییر کند.

فن کویل زمینی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فن کوئل نوعی سیستم تهویه مطبوع است که مانند هر سیستم تهویه مطبوع دیگری وظیفه کنترل دما، کنترل رطوبت، خوشبوسازی هوا و گردش هوا را بر عهده دارد. این دستگاه شامل مبدل حرارتی و فن می باشد اما منبع اصلی گرما و سرما در این دستگاه موجود نمی باشد.

در واقع برای استفاده صحیح از سیستم تهویه مطبوع فن کوئل باید منبع آب مانند دیگ یا پکیج تهیه شود. این دیگ یا پکیج منبع تغذیه فن کوئل است و آب از طریق پمپ ها وارد فن کویل می شود. به این ترتیب فن کویل می تواند هم سرما و هم گرما تولید کند. فن کوئل توسط ترموستات یا کلید روشن/خاموش کنترل می شود. فن کوئل به دلیل ساختار ساده دو مزیت عمده دارد:

  • یکی اینکه می تواند از نظر اقتصادی گزینه ای مقرون به صرفه برای بسیاری از کاربردها در مکان های مختلف باشد.
  • دوم اینکه این ساختار امکان نصب فن کویل در زوایای و مکان های مختلف سازه را می دهد. همانطور که دیوارها، کف، سقف و انواع دیگر فن کویل ها را می بینیم.

فن زمینی یکی از انواع فن کوئل های سطحی است که به صورت عمودی و ایستاده روی زمین قرار می گیرد و دارای فن های زیادی می باشد. این فن کویل به راحتی قابل نصب و جابجایی است. از آنجایی که فن کویل زمینی کاملا شفاف است،

در طراحی ظاهری آن دقت زیادی شده است.این نوع فن کویل در طول زمان پیشرفت زیادی کرده است. در واقع تغییر ظاهر یکی از پیشرفت هایی است که فن کوئل زمینی را برای استفاده در هر مکان و زمانی مناسب کرده است.

فن کویل سقفی یا زمینی؟
فن کویل ها از نظر روش نصب، ظاهر و کاربرد در انواع مختلفی تولید می شوند و در مدل های سقفی، دیواری، کفی، کاست و کانالی موجود می باشند.

معایب فن کویل زمینی

فن کویل زمینی به صورت ایستاده روی زمین قرار می گیرد، بنابراین فضای زیادی را اشغال می کند. البته با پیشرفت تکنولوژی های ساخت، ابعاد فن کویل های جدید تغییر کرده و بسیاری از آنها نسبت به مدل های قدیمی کاملا باریک تر بوده و حجم کمتری را اشغال می کنند، اما این امر در محیط های کوچک می تواند مشکل ساز باشد.

یکی دیگر از معایب فن کویل ها صدایی است که تولید می کند. از آنجایی که این فن کوئل به صورت فیزیکی روی زمین است، صدای آن را می توان به طور کامل حس کرد، البته بسته به هر فن کویل متفاوت است و می توان آن را به روش ها، روش های نصب و استفاده از دمنده های مختلف کنترل کرد. برای اینکه آزاردهنده نباشیم اما در هر صورت میزان صدای تولید شده به صفر نمی رسد.

مزایا

یکی از بهترین مزایای پنکه زمینی قیمت مناسب آن است. ساختار ساده فن کویل زمینی مزایای خوب فن کویل را در مجموعه ای متوسط ​​اما مقرون به صرفه گرد هم می آورد. همچنین به دلیل نحوه نصب فن، هزینه نصب نسبتاً کمتر است.

با توجه به سطح فن کویل های زمینی، دسترسی به فن کویل آسان است. این امر هم باعث سهولت در نصب و هم سهولت تعمیر در صورت خرابی و تعویض قطعاتی مانند فیلترها در صورت لزوم می شود.

با این حال، مزیت های کلی فن کویل ها باعث می شود بسیاری از افراد تمایل به استفاده از فن کویل برای فضای خود داشته باشند، اما زمانی که امکان جدا شدن ساختمان از سقف یا دیوار وجود ندارد تا فن کویل داخل شما کار کند،

یک فن زمینی می توان از سیم پیچ استفاده کرد. این فن کویل روی زمین قرار می گیرد و به این ترتیب محیط از امکانات و مزایای فن کویل برخوردار می شود و نیازی به تعویض و بازسازی ساختمان نیست. به این ترتیب استفاده از فن زمینی در هر محیطی بدون مشکل و امکان پذیر است.

تفاوت بین فن کویل و واحد هواساز چیست؟

واحدهای فن کوئل سیستم های مستقلی هستند که هوای موجود را در یک فضا به گردش در می آورند. آنها همچنین می توانند بخشی از یک سیستم تهویه مطبوع بزرگ باشند در حالی که واحدهای انتقال هوا (AHU) بخشی از یک سیستم HVAC هستند که هوا را از طریق کانال ها در خانه شما خنک و مجدداً توزیع می کند.

فن کویل سقفی چیست؟

یکی از مدل‌های پرکاربرد که در اکثر ساختمان‌های اداری یا تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد نوع سقفی آن می‌باشد. فن کویل‌های سقفی در دو مدل کابین دار و بدون کابین طراحی و ساخته می‌شوند. و محل نصب و قرارگیری آنها درون سقف به صورت توکار یا روکار می‌باشد. به دلیل قرارگیری درون سقف جنس بدنه از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛

بنابراین شرکت‌های سازندهٔ معتبر از ورق گالوانیزه محکم ضدزنگ برای ساخت بدنه و افزایش مقاومت آن در برابر زنگ زدگی مورد استفاده قرار می‌دهند. دریچهٔ خروجی آنها نیز در زیر دستگاه یا روبه روی آن قرار دارد.

انواع فن کویل سقفی

  • فن کوئل سقفی توکار :
    فن کویل سقفی کاستی با تنوع طراحی بیشتر که در ظرفیت های هوادهی بالاتر نیز تولید می شوند. راندمان مناسب، ظاهر زیبا و اشغال فضای کمتر در مقایسه با سایر سیستم های سقفی، از ویژگی های مثبت دستگاه کاستی هستند. اما از طرفی، هزینه بالای سرویس و کیفیت پایین فیلتراسیون هوا، از جمله معایب آن به شمار می روند.
  • فن کوئل کانالی :
    نوع دیگری از فن کویل های توکار که مسیر ورود و خروج جریان هوا در آن ها کانالی بوده و به واسطه توانایی ایجاد فشار زیاد در جریان هوا، به نام فن کویل های کانالی پرفشار نیز شناخته می شوند. تأمین ظرفیت های هوادهی سنگین و امکان استفاده از هوای تازه، از دیگر ویژگی های متمایز این سیستم می باشند.
  • فن کوئل سقفی روکار :
    فن کوئل های سقفی روکار یا همان فن کوئل سقفی زمینی قابلیت نصب بر روی زمین و سقف را دارا می باشند و در زیر سقف ساختمان و یا روی زمین نصب می گردند. از فن کوئل سقفی روکار هنگامی که کانال کشی فن کویل سقفی در ساختمان تعبیه نشده باشد استفاده می گردد.

مزایای استفاده از فن کوئل

  • توزیع دمای مناسب
  • کنترل مستقل هر واحد
  •  جلوگیری از انتشار آلودگی بین اتاق‌ها
  • ایمنی و کنترل بیشتر هنگام آتش‌سوزی
  •  سرمایش و گرمایش همزمان

اگر کسب و کار شما مربوط به تهویه مطبوع و تمامی زیر شاخه های آن می باشد می توانید آگهی شغل خود را (خرید و فروش ، تعمیرات و …) را در سایت ایخرید ثبت کنید و بدون واسطه مشتری خود را پیدا کنید و یا از شرکت های مختلف خدمات خود را دریافت کنید! همین حالا میتوانید اگهی خود را بصورت رایگان در سایت ایخرید ثبت کنید و مشتری خود را پیدا کنید.

ثبت آگهی رایگان

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *