رسوب زدایی آبگرمکن

آموزش رسوب زدایی آبگرمکن

رسوب زدایی آبگرمکن فرآیند بسیار مهمی است که برای کارایی بهتر آبگرمکن ها باید طی مدت زمان مشخصی انجام شود.

آبگرمکن چیست؟

آبگرمکن وسیله‌ای است که فرآیند گرم کردن آب را برای استفاده در خانه و صنعت ممکن می‌سازد. آبگرمکن از یک منبع انرژی برای افزایش دمای آب استفاده می‌کند.
از مهمترین نیاز های بهداشتی برای مصرف خانگی یا صنعتی مقوله ای به نام آب گرم می باشد. تامین آب گرم مصرفی یکی از ملزومات انواع ساختمان های صنعتی و خانگی میباشد.

آب‌گرم‌کن وسیله‌ای است که معمولاً برای گرم‌کردن آب بکار گرفته می‌شود. در مصارف خانگی از آب گرم شده اغلب برای شستن ظروف و پوشاک، استحمام، غذاپزی و گرم کردن محیط منزل استفاده می‌شود.در مصارف صنعتی اغلب از آب‌گرم‌کن‌هایی استفاده می‌شود که توان تولید بخار فوق داغ را داشته باشد. بیشتر در ویکی پدیا

امروزه ابگرمکن‌ها با گاز کار می‌کنند که به صورت منبعی و دیواری وجود دارند ابگرمکن‌های منبعی یک منبع دارند که اب وارد آنها می‌شود و با شعله ای که در زیر ان وجود دارد گرم می‌شود این آبگرمکن‌ها روی زمین قرار دارند و فضای نسبتاً زیادی را اشغال می‌کنند و مناسب خانه‌های ویلایی و بزرگ اند و قیمت چندان زیادی ندارند.

آبگرمکن‌های دیواری روی دیوار نصب می‌شوند و فضایی را روی زمین اشغال نمی‌کنند و مناسب خانه‌های کوچک و آپارتمانی است این آبگرمکن‌ها دارایی شبکه ای از لوله‌ها هستند که معمولاً از جنس مس است این لوله‌ها با مشعلی که در زیر آنها قرار دارد گرم می‌شوند و با عبور آنها اب گرم می‌شود این آبگرمکن‌ها گران ترند. ابگرمکن‌های خورشیدی گونه دیگری از ابگرمکن‌ها است با تابش خورشید به لوله‌های آن آب درون آنها گرم می‌شود بدی این ابگرمکن‌ها این است که در روزهای ابری و مکان‌های سرد و کم آفتاب کارکرد خوبی ندارد.

رسوب زدایی آبگرمکن

  • دلایل نیاز به رسوب زدایی آبگرمکن
  • افزایش رسوب داخل مبدل حرارتی آبگرمکن
  • افزایش سر و صدای لوله های مبدل
  • زود سرد شدن آب گرم هنگام روشن بودن آبگرمکن
  • کاهش هزینه تعمیر و نگهداری
  • جلوگیری از سوراخ شدن مبدل حرارتی

نکات رسوب زدایی آبگرمکن

قبل از رسوب زدایی آبگرمکن ، ابتدا اطراف مبدل و سپس با چراغ قوه سقف مبدل را از زیر بازدید کنید، نقاط فرسوده با شوره گچ پوشیده شده اند و بعد از رسوب زدایی آبگرمکن چکه خواهند کرد. در صورت مشاهده این علایم، باید نقاط فرسوده را با جوش نقره پوشاند اما اگر فرسودگی از چند نقطه و زیاد باشد، باید مبدل را تعویض کرد.

آبگرمکن گازی چطور کار می‌کند؟

همانطور که از نامشان پیداست منبع انرژی و سوخت در آن‌ها گاز است. ترموستات و شیر پیلوت (شیر اطمینان) مهم‌ترین اجزاء آبگرمکن گازی هستند. وظیفه ترموستات در آبگرمکن گازی، تنظیم درجه حرارت آب درون آن است که در صورت عملکرد نادرست آن، درجه حرارت و دما افزایش و یا کاهش پیدا می‌کند.

برای جلوگیری از این مشکلی یک شیر اطمینان بالای دستگاه تعبیه شده‌است که مانع از بالا رفتن فشار و انفجار و دمای داخل دستگاه می‌شود. وظیفه شیر پیلوت در این دستگاه روشن گذاشتن شمعک یا شعله کوچک است که در صورت نبود یا خرابی این شیر، گاز به سرعت فضای آبگرمکن را پر می‌کند و در نهایت انفجار رخ می‌دهد.

آبگرمکن‌های گازی، به نسبت سایر مدل‌هایی که در ادامه گفته خواهد شد طرفدار و فروش بیشتری دارند. اغلب این محبوبیت به دلیل هزینه کم سوخت و استفاده آسان و تعمیر راحت آن است. آبگرمکن‌های گازی به دو دسته دیواری و ایستاده تقسیم می‌شوند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *