داکت اسپلیت یا مولتی اسپلیت؟

داکت اسپلیت یا مولتی اسپلیت؟کدام بهتر است؟

داکت اسپلیت یا مولتی اسپلیت؟کدام بهتر است؟در این مقاله قصد داریم تا داکت اسپلیت و مولتی اسپلیت را به طور مجزا و کامل تشریح کنیم و سپس به مقایسه این دو سیستم بپردازیم.

داکت اسپلیت چیست ؟

داکت اسپلیت نوعی سیستم گرمایشی و سرمایشی است که که در زمستان هوا را گرم و در تابستان هوا را خنک می کند و از دو قسمت تشکیل می شوند

  • کندانسور
  • هواساز

کندانسور شامل کمپرسور چند قطعه پروانه،دینام و فین می باشد و هواساز نیز شامل سینی،کویل،دینام،اپراتور،فیلتر و پروانه می باشد.

روش کار داکت اسپلیت به این صورت است که توکار درون سقف وصل می شود و با کانال کشی باد را انتقال می دهد . برای خنک کردن مشابه به کولر گازی عمل می کند ولیکن برای عمل گرمایش آب موجود در داکت اسپلیت را مورد استفاده قرار می دهد.

از مزایای داکت اسپلیت ها می توان به این موارد اشاره کرد

  • بدلیل قیمت و کارایی مناسبش نسبت به سایر تهویه ها مناسب تر عمل می کند
  • هوایی که منتقل می کند را فیلتر می کند در نتیجه هوا را مطبوع و تازه می نماید
  • می شود از داکت اسپلیت برای سرمایش یک ساختمان به طور همزمان استفاده کرد
  • مدل اینورتر هنگام خرید گران تر می باشد ولی این مسئله را باید مد نظر داشت که این مدل مصرف انرژی بهینه تری دارد

از معایب داکت اسپلیت ها نیز می توان به این موارد اشاره کرد

  • ترموستاتی که روی این دستگاه بکار می رود فقط دمای بزرگترین محیط را در نظر می گیرد و با توجه به آن محیط دمای دیگر اتاق ها تعیین می شود
  • سیستم گرمایشی ضعیفی دارند و نیاز به مکمل گرمایشی می باشد
  • چون در سقف کاذب استفاده می شود می تواند باعث صدای آزاردهنده شود که البته با راه حل های نوین این مورد تا حدودی قابل تغییر می باشد

کولر گازی دوتکه یا کولر گازی اسپلیت

کولر گازی اسپلیت از دو واحد مجزا ساخته می‌شود. یونیت خارجی که «کندانسینگ یونیت» نامیده می‌شود، شامل کمپرسور و کندانسور است که در خارج از ساختمان نصب می‌گردد و یونیت داخلی که واحد تبخیر (اواپراتور) در آن جای دارد در درون ساختمان جای می‌گیرد. یونیت خارجی و یونیت داخلی توسط دو لولهٔ مسی یا آلومینیومی به همدیگر مرتبط می‌شوند. لولهٔ باریکتر، مایع پرفشار را از کندانسینگ یونیت به اواپراتور منتقل می‌کند و لوله با قطر بزرگتر، گاز کم فشار را به کمپرسور منتقل می‌کند. این کولرها معمولاً دارای دستگاه کنترل از راه دور هستند.[۷]بیشتر در ویکی پدیا

چهار بخش تشکیل دهنده اسپلیت ها

عبارت است از کمپرسور ، کندانسور ، اپراتور و شیر انبساط.

روش کار به این صورت است که مبرد فشار پایین در یونیت داخلی ( اپراتور ) حرارت محیط را جذب کرده و آن را به گاز تبدیل می کند.سپس گاز مبرد وارد کمپرسور می شود.دما و فشار گاز افزایش می یابد.سپس کندانسور گرمای جذب شده را با استفاده از فن به بیرون میفرستد در نتیجه گاز دوباره به مایع تبدیل می شود.شیر انبساط دوباره دما و فشار مایع را کاهش می دهد تا بتواند حرارت در اپراتور را جذب کند واین چرخه به طور متناوب تکرار می گردد.

داکت اسپلیت به دو صورت اینورتر و معمولی وجود دارد.

داکت اسپلیت اینورتر

در نوع اینورتر موتور الکتریکی به صورت متغیر کار می کند و می توان گفت که ترموستات موجود در داکت اسپلیت باعث می شود که دستگاه به صورت مستمر کار نکند و همین امر باعث می شود که در مصرف انرژی نیز صرفه جویی لازم بعمل آید.

کولر گازی هایی که به اینورتر مجهز هستند کنترل دمای بسیار مطلوب تری دارند زیرا کمپرسور این کولر ها عملا با رسیدن دما به میزان تنظیم شده دیگر خاموش نمی شوند بلکه سرعت چرخش کم و بار برودتی کولر را کاهش می دهند.

داکت اسپلیت معمولی

در مدل معمولی داکت اسپلیت به صورت ثابت و یکنواخت کار می کند که باعث هدررفتن انرژی می شود.

تفاوت داکت اسپلیت معمولی با داکت اسپلیت اینورتر چیست؟

داکت اسپلیت اینورتر دمای هوا را به طور دقیق تر و با نوسان کمتری کنترل می کند، برق را به طور بهینه تری مصرف می کند و طول عمر بیشتری دارد. تمامی این امتیازها به دلیل بهره مندی این دستگاه از کمپرسور اینورتر هستند.

تفاوت کمپرسور داکت اسپلیت اینورتر با کمپرسورداکت اسپلیت معمولی این است که در نوع معمولی، وقتی دمای هوای درون اتاق را روی یک عدد خاص تنظیم می کنید، به محض بیشتر شدن یا کمتر شدن درجه حرارت از آن میزان، ترموستات کمپرسور را خاموش و روشن می کند و این کار با وارد آوردن شک های الکتریکی متعدد به کمپرسور، ضمن افزایش مصرف برق، دوام کمپرسور را کاهش می دهد.

داکت اسپلیت یا مولتی اسپلیت؟کدام بهتر است؟
داکت اسپلیت یا مولتی اسپلیت؟

مولتی اسپلیت چیست ؟

در کولر های مولتی اسپلیت  به این دلیل که از هوای برگشت درون هر واحد استفاده می گردد راندمان کار بالا می رود و این قضیه باعث می گردد هم سیستم گرمایشی و هم سیستم سرمایشی به صورت بهینه کارکنند.

کولر مولتی اسپلیت دارای یک یونیت خارجی و چند یونیت داخلی می باشد و به همین علت می توان از این مدل کولر در بیمارستان ها ، شرکت ها و ادارات استفاده کرد.در این مدل شیوه ی کار به این صورت است که اگر یک یونیت را خاموش کنیم دیگر یونیت ها نیز خاموش می شوند. نکته حائز اهمیت این است که این کولر ها نهایتا تا 150 متر را تحت پوشش قرار می دهند.

کولر های مولتی اسپلیت از لوله کشی های زیادی استفاده می کنند و همچنین امروزه اکثر آنها از سیستم اینورتر پشتیبانی می کنند.سیستم اینورتر برق متناوب شهری را به جریان مستقیم برق تبدیل می کند که این مسئله باعث کاهش مصرف برق مصرفی می شود.

یونیت های داخلی در سیستم های چند پنله از هوای برگشتی استفاده می کنند و قابلیت تولید هوای تازه ندارند  با این حال در برخی  کولر های مولتی اسپلیت با ظرفیت بالای سی هزار این امکان به وجود آمده که بتوانیم هوای تازه نیز داشته باشیم.در یونیت های داخلی فیلتر های هوا استفاده می شوند که بسته به میزان استفاده بایستی هر پانزده روز الی یک ماه شسته شوند.

از مزایای مولتی اسپلیت می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • نصب سریع و آسان و حذف کانال کشی نسبت به داکت اسپلیت
  • عدم اشغال فضای خارجی نسبت به چند کولر گازی
  • هزینه کمتر نسبت به نصب چند کولر گازی
  • هزینه برق مصرفی در سیستم های چند پنلی در مقایسه با اسپلیت های معمولی تا چهل درصد کاهش می یابد
  • تمام یونیت های داخلی مجهز به ترموستات جداگانه می باشند

از معایب مولتی اسپلیت نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد

  • برق مصرفی مولتی اسپلیت نسبت به سایر سیستم های تهویه مطبوع بیشتر است
  • سر و صدای زیاد و آلودگی صوتی
  • عدم توانایی تنظیم مقدار دما در همه ی محیط ها
  • نمی توان برای هر یونیت دمای خاص تعریف کرد و دمایی که برای یک یونیت انتخاب می کنیم برای سایر یونیت ها نیز اعمال می شود
  • اگر یک یونیت را خاموش کنیم دیگر یونیت ها نیز خاموش می شوند

تفاوت مولتی اسپلیت با کولر گازی در تعداد پنل های استفاده شده می باشد که در مدل مولتی می توان حداقل از دو و حداکثر از هشت پنل استفاده کرد.

معایب مولتی اسپلیت ها

در کنار مزایای مذکور این نوع سیستم های سرمایشی معایبی را نیز دارا هستند که آشنایی با آنها قطعا پیش از انتخاب لازم است. عدم قابلیت تنظیم دمای هر پنل به صورت جداگانه اصلی ترین ایراد این دستگاه می باشد. در این نوع اسپلیتهای چند پنله دمای تنظیم شده برای یکی از یونیت های داخلی، سایر یونیت ها را نیز شامل می شود.

از این جهت، تنها برای فضاهای نیازمند دمای ثابت در کل مکان، این سیستم مناسب محسوب می شود. علاوه بر این، عملکرد تمامی پنل ها کاملا هماهنگ می باشد و در صورت خاموش کردن یک پنل این تغییر بر سایرین نیز اعمال می شود. این موضوع موجب عدم کاربرد این نوع سیستم در فضاهای بزرگ و نیازمند دمای متغیر در هر بخش، مانند دانشگاه ها، بیمارستان ها، سالن ها و… شده است. بیشتر بخوانید

کدام را بخریم و کدام مناسب تر است؟داکت اسپلیت یا مولتی اسپلیت؟

جواب این سوال بستگی به نوع استفاده و محیطی که در آن کولر نصب می شود دارد . می توانید با  متراژ کردن محیط مورد نظرتان به نتیجه برسید. تعداد پنجره ها ها را بررسی کنید. حتی تعداد نفراتی که در محیط زندگی می کنند نیز می تواند دخیل باشد چون به نسبت هر چه تعداد نفرات بیشتر باشند هوا گرم تر می شود. سپس با توجه به این موارد سیستم مورد نظر خود را انتخاب کنید.
مصرف برق در انواع مدل ها تغییرات چشمگیری دارند و همچنین اگر جزو افرادی هستید که به صدای کولر حساسیت دارید نیز در زمینه انتخاب کولر دقت لازم را بفرمایید.

 

خرید داکت اسپلیت

اگر کسب و کار شما مربوط به تهویه مطبوع و تمامی زیر شاخه های آن می باشد می توانید آگهی شغل خود را (خرید و فروش ، تعمیرات و …) را در سایت ایخرید ثبت کنید و بدون واسطه مشتری خود را پیدا کنید و یا از شرکت های مختلف خدمات خود را دریافت کنید! همین حالا میتوانید اگهی خود را بصورت رایگان در سایت ایخرید ثبت کنید و مشتری خود را پیدا کنید. ثبت آگهی رایگان

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *