فیلتر درایر

فیلتر درایر چیست؟

فیلتر درایر چیست؟

فیلتر درایر از جمله قطعات مهم در سیکل تبرید و سیستم های تهویه مطبوع می باشد. این قطعات برای جلوگیری از ورود هرگونه رطوبت اضافی مبرد در سیکل تبرید نصب می شوند که دارای دو نوع با هسته قابل تعویض (کر درایر) و به صورت دائمی می باشد

وسیله ای برای حذف تمام ناخالصی ها و موارد خارجی از سیستم تبرید مانند رطوبت، اسید، لجن، خاک، روغن و غیره می باشد که محل قرار گیری آن معمولا در سیستم سردخانه و سیستم تبرید خط مایع و قبل از شیر انبساط است.

فیلتر درایرها با جذب ذرات آب و همچنین مواد جامد مضر از سیستم تهویه مطبوع و اجزای آن محافظت می کنند و مانع از چرخش آنها در اطراف سیستم و ورود آنها به کمپرسورها، شیرها، سنسورها و غیره می شوند تا سیستم در شرایط بهینه کار کند.

در فیلتر درایر، جذب ناخالصی‌ها با روش‌های متفاوتی انجام‌ می‌شود. در یکی از این روش‌ها از مواد جاذب استفاده می‌شود. پر کاربردترین این مواد عبارت‌اند از:

آلومین هایِ فعال شده، سولفات کلسیم، آلومیناژل، شبکه توری بسیار ظریف و مولکولی موسوم به سرند، سیلیکاژل. این مواد بخش عظیمی از رطوبت , رسوبات و اسید های مواد مورد استفاده در سیکل‌ها را دریافت کرده و هوا را تصفیه می‌کنند.

اجزای تشکیل دهنده درایرها

درایرهای بر خلاف وظیفه سنگینی که در سیستم تبرید دارند، اجزای تشکیل دهنده خاصی ندارند. اما به طور کلی هر درایر از اجزای زیر، ساخته شده است:

  • پوسته درایر: این پوسته با جنس های مختلفی تولید می شود که رایج ترین نوع آن، از جنس آلومینیوم و فلزهای همانند آن است.
  • فنر: که داخل فیلتر درایر برای نگهداری هسته مرکزی فیلتر است.
  • هسته مرکزی: مهم ترین بخش درایر است که تمام وظایف این قطعه را به تنهایی انجام می دهد.
  • لوله های ورودی و خروجی روی پوسته درایر

وظایف فیلتر درایر در سیستم های تبرید چیست؟

  • حفاظت از سیستم تبرید در برابر ذرات هوا
  • واکنش‌های شیمیایی در سیکل تبرید را با حذف ذرات خارجی به حداقل می رسانند.
  • فیلتر درایر همچنین می تواند اسید و ذرات جامد را جمع‌آوری کند.
  • این محصول از تشکیل برفک در اریفیس شیر انبساط به وسیله جمع‌ آوری رطوبت در سیسستم جلوگیری می‌کند.

انواع فیلتر درایر ها

  • فیلتر خط مایع
  • فیلتر درایرهای دو جهته که می‌توان از هر سمتی آن‌ها را نصب کرد.
  • فیلتر درایرهای دو جهته همچنین برای خط مایع نیز استفاده می‌شوند.
  • فیلتر درایرهای دوجهته دارای شیر یک‌طرفه می باشند که به آن‌ها اطمینان می دهد مبرد از تمام سطح فیلتر استفاده کند و مواد زاید در قسمت محیط فیلتر جمع شود.
  • فیلتر درایرهای ترکیبی
  • فیلتر درایرهای خط ساکشن

اهمیت استفاده از این قطعه در خط لوله

سیال های مبرد و همچنین انواع روغن کمپرسور از لحاظ ساختار شیمیایی ممکن است تحت شرایطی خاص دچار تجزیۀ شیمیایی شده و کاربرد خود را از دست بدهد. این تجزیه می تواند به خاطر ورود دیگر عناصر شیمیایی مثل رطوبت اتفاق بیفتد.

همچنین دمای بالای سیستم نیز می تواند موجب تجزیۀ ساختار شیمیایی سیال های جاری در ساختمان کمپرسور گردد. مهم ترین واکنشی که ممکن است بر اثر ورود رطوبت به کمپرسور اتفاق بیفتد، تشکیل محلول اسیدی است.

اسیدها خاصیت خورندگی دارند و می توانند به قطعات سیستم آسیب وارد کنند.

اسیدهای غیر ارگانیک : اگر سیال مبرد دارای عناصر شیمیایی هالوژنی باشد، با ورود رطوبت به داخل کمپرسور، سیال مبرد تجزیه شده و تولید اسیدهای غیر ارگانیک می کند.

اسیدهای ارگانیک : در برخی از کمپرسورها از روغن های ارگانیک استفاده می شود؛ که در صورت تماس روغن با رطوبت و اکسیژن در دماهای بالا ساختمان روغن از هم پاشیده شده و تولید اسید می کند. به این اسیدها اسیدهای ارگانیک گفته می شود.

نکات ایمنی

زمانی که از یک فیلتر درایر بر روی خط لوله استفاده می شود، باید به این موضوع دقت کرد که این قطعه نیز به مرور دچار اختلال عملکرد می شود. به شکلی که پس از یک مدت مشخص باید آن را تعویض کرد. برای مثال اگر افت فشار در فیتلر درایر از یک مقدار مشخصی فراتر رود، باید آن را تعویض کرد.

برای نصب فیلتر درایرهای یک جهته، باید آن ها را طبق فلش درج شده روی فیلتر نصب کرد.

جذب رطوبت در ساختمان رطوبت گیرها ممکن است به صورت شیمیایی و فیزیکی صورت بگیرد. گاهی ممکن است با دادن گرما به فیلتر درایر بتوان مجدداً آن را احیا کرد. اگر در توضیحات راهنمای فیلتر اشاره ای به این موضوع نشده باشد، نباید از این روش کمک گرفت.

در انتخاب نوع فیلتر درایر باید به نوع سیال مبرد و روغن کمپرسور توجه داشت.

سایت گلس قطعه ای است که بعد از فیلتر درایر نصب شده و مشخص کنندۀ میزان رطوبت ورودی به سیستم است. در سایت گلس ها معمولاً از یک شناساگر استفاده می شود. به طوری که اگر میزان رطوبت از مقدار مشخص شده فراتر رفت، سایت گلس تغییر رنگ داده و به رنگ زرد در آید. در این حالت باید فیلتر درایر را تعویض نمود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *