VRF چگونه کار می کند؟

گرمایش در سیستم اسپلیت مرکزی VRF

VRF چگونه کار می کند؟

سیستم اسپلیت مرکزی VRF یکی از پرطرفدارترین سیستم ها برای تامین دمای هوای مناسب است که نام دیگر آن VRF یا VRV  نیز هست.
سیستم VRF دستگاه یکپارچه سرمایشی و گرمایشی است که به صورت دو تکه شامل یونیت خارجی و یونیت های داخلی ساخته شده و با لوله کشی مسی حاوی مبرد به یکدیگر متصل می شوند و به همین خاطر به آن اسپلیت مرکزی VRF نیز گفته می شود زیرا مانند کولر گازی به صورت دو تکه ساخته می شود.
یونیت خارجی که در مکانی خارج از ساختمان مانند پشت بام یا حیاط نصب شده، به صورت مرکزی به چندین یونیت داخلی یا همان فن کویل متصل می شود و سرمایش و گرمایش ساختمان را تامین می کند.

عملکرد سیستم

در این سیستم مایع مبرد حاصل از چگالش در یونیت خارجی به انشعاب های مختلفی تقسیم و راهی یونیت های داخلی شده و بعد از عبور از شیر انبساط، وارد کویل سرمایش DX می گردد.

از سمت دیگر، هوای ورودی به یونیت داخلی (هوای اتاق) از روی کویل عبور کرده و پس از کاهش دما به اتاق دمیده می شود. بنابراین در سیستم VRF نیز از سیکل تبرید تراکمی بخار(کارنو) استفاده می شود.

در فناوری VRF، بواسطه استفاده از کمپرسورهای دیجیتالی یا کمپرسورهای اسکرال اینورتردار، نرخ جریان (Flow) مبرد (Refrigerant) ورودی به کویل یونیت های داخلی، می تواند متغیر (Variable) باشد. به این ترتیب با تغییر نرخ جریان مبرد، براحتی امکان کنترل دمای هر فضا، بطور جداگانه وجود خواهد داشت.

VRF

سرمایش و گرمایش همزمان

اسپلیت مرکزی علاوه بر سرمایش توانایی گرمایش را نیز دارد. مخصوصا در نوع GHP آن که با موتور احتراق داخلی کار می کند، گرمای موتور توسط یک مبدل حرارتی به سیکل کاری وی آر اف تزریق شده و راندمان دستگاه را به عنوان سیستم گرمایشی به شدت افزایش می دهد.

بنابرین توصیه می شود برای ساختمان هایی که به سیستم گرمایشی در کنار سیستم سرمایشی نیاز دارند بهتر است که از GHP به جای EHP استفاده شود.

دیگر مزیت اسپلیت مرکزی VRF نوع GHP این است که در تابستان با مصرف گاز شهری، عمل سرمایش کل ساختمان انجام می شود و هزینه های سنگین مصرف برق در تابستان را نخواهیم داشت.

VRF برای کاربرد در چه اماکنی مناسب است؟

دستگاه های VRF برای استفاده در تمام مکان ها (اداری، مسکونی، تجاری، ورزشی، آموزشی و حتی صنعتی و غیره) و با شرایط آب و هوایی متفاوت (معتدل، شرجی، سردسیر و غیره) مناسب هستند و در استفاده از آنها مانعی وجود ندارد.

در نهایت مهندسان متخصص در زمینه انتخاب سیستم تهویه مطبوع باید بر اساس پارامترهایی مثل قیمت، مصرف انرژی، مشکلات پروژه، نحوه اجرا و غیره بین سیستم های مختلف دست به انتخاب بزنند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *