کار و نحوه عملکرد مینی چیلر

کار و نحوه عملکرد مینی چیلر

کار و نحوه عملکرد مینی چیلر به این صورت است که مینی چیلر سیستمی سرمایشی و گرمایشی است که معمولا ظرفیت آن کمتر از بیست تن می باشد و عموما برای سرمایش ساختمان های مسکونی ، تجاری و اداری از آن استفاده می شود.

مینی چیلر چیست؟

مینی چیلر یا چیلر خانگی نوعی از سیستم سرمایشی و گرمایشی است که عملکرد آن مشابه چیلر بوده در عین حال چون اجزای آن عموما در یک دستگاه واحد قرار می گیرند ، نیاز به موتور خانه مرکزی نداریم.غالبا کم صدا می باشند و ظرفیت آن ها از بیست تن تجاوز نمی کند در صورتی که در چیلر ها به طور عام این عدد از بیست تن شروع می شود.

مینی چیلر ها را غالبا در تراس ها و پشت بام ها نصب می کنند.نکته حائز اهمیت این است که اکثرا از مینی چیلر ها برای سرمایش استفاده می کنند چون گرمایش با مینی چیلر ها هم هزینه بالایی در بر دارد و هم استهلاک بالایی دارد در عین حال برخی چیلر ها دارای پمپ گرمایی می باشند که برای فصل زمستان نیز مناسب می باشند.

انواع مینی چیلر

همانطور که در مقاله چیلر ها نیز خواندید ، چیلر ها به طور کلی به دو دسته تراکمی و جذبی تقسیم می شوند

  • چیلر تراکمی : این چیلر ها خودشان به دو دسته تقسیم می شوند که یک نوع آن بر اساس کمپرسور و یک نوع آن بر اساس کندانسور می باشد.اکثر مینی چیلر ها از نوع تراکمی می باشند و همچنین انرژی مصرفی آن ها الکتریکی می باشد.مینی چیلر های تراکمی به دو صورت خنک سازی مبرد را انجام می دهند که یا هوا خنک نام دارد و یا آب خنک.توضیح دهیم که معمولا برای مینی چیلر ها از نوع هوا خنک استفاده می کنند که هم نیاز به برج خنک کننده نباشد و هم هزینه نگهداری کمتر شود.
  • چیلر جذبی : چیلر های جذبی نیز خودشان به دو دسته تقسیم می شوند که یک نوع آن چیلر جذبی تک اثره و نوع دیگر آن چیلر جذبی دو اثره می باشد

طرز کار

همانند روش کار چیلر ها ، مینی چیلر ها نیز عمل سرمایش را با سیکل تبرید تراکمی ، خنک کردن آب و پمپاژ آن به فن کویل های مستقر در ساختمان انجام می دهند.ابتدا گاز مبرد توسط کمپرسور فشرده می گردد.گاز متراکم شده با فشار و دمای بالا وارد کندانسور می شود و به وسیله آب یا محیط خنک شده و تبدیل به مایع می گردد.

مرحله بعدی ، عبور مایع مبرد از شیر انبساط است که باعث پایین آمدن دمای آن می شود.این مایع پس از ورود به اپراتور و دریافت گرمای آب داخل رادیاتور تبخیر می شود.در اینجا چون ماده مبرد گرمای نهان را به خود جذب می کند باعث خنک شدن آب می شود.آب خنک شده به سیستم های تهویه مانند فن کویل ها منتقل می شود و ماده مبرد هم به کمپرسور باز می گردد و این چرخه بار ها تکرار می شود.

کار و نحوه عملکرد مینی چیلر
مینی چیلر یا چیلر خانگی سیستمی سرمایشی گرمایشی است که در مکان های مسکونی ، تجاری و غیره کاربرد دارد

اجزای دستگاه

کمپرسور

مینی چیلر های تراکمی از کمپرسور های اسکرال استفاده می کنند.در مناطقی که آب هوای آن ها گرم و شرجی می باشد از کمپرسور پیستونی استفاده می کنند.نکته مثبتی که کمپرسور اسکرال دارد استهلاک کم آن و افزایش طول عمر دستگاه است.

کندانسور

این قطعه ها دو نوع دارند و وظیفه این قطعه هم کاهش دمای گاز مبرد است.نوع اول کندانسور هوا خنک نام دارد و نوع دوم کندانسور آب خنک نام دارد.در نوع هوا خنک از کویل مسی با فین های آلومینیومی استفاده می شود و برای خنک کردن هوا از فن استفاده می شود.

در کندانسور آب خنک ، به برج خنک کننده نیاز داریم و غالبا از دو نوع پوسته لوله ای در آن استفاده می شود.در عین حال همانطور که در بالا ذکر کردیم به دلیل مصرف آب ، نیاز به برج خنک کننده و هزینه نگهداری بالا ، استفاده از کندانسور آب خنک صرفه اقتصادی ندارد و عموما در مینی چیلر های زیر پنجاه تن تبرید از کندانسور آب خنک استفاده نمی شود.

اپراتور

وظیفه اپراتور کاهش دمای آب به مقدار لازم است.اپراتور مینی چیلر غالبا به دو صورت است که یا لوله ای و یا صفحه ای است.در نوع صفحه ای ، تعداد زیادی صفحه نازک فلزی موجب انتقال حرارت بین سیال گرم و سرد می شوند به این صورت که یکی در میان بین صفحات فلزی جریان یافته و انتقال گرما می کنند.در نوع دیگر اپراتور یعنی نوع لوله ای ، لوله های ورود و خروج جداگانه برای آب و سیال مبرد به کار می رود و همچنین دارای یک پوسته فلزی می باشد.

عبور مایع مبرد از لوله های داخل اپراتور و دریافت گرمای لازم برای تبخیر ، باعث خنک شدن آب می شود.عایق کاری سطح خارجی اپراتور باعث می شود تا از اتلاف انرژی و همچنین تقطیر بخار آب موجود در هوا بر سطح آن جلوگیری شود.

مبرد و تجهیزات جانبی

از انواع ماده مبرد می توان در مینی چیلر ها استفاده کرد که شما می توانید هر یک را که با مینی چیلر انتخابیتان هماهنگ می باشد انتخاب نموده و استفاده بفرمایید.از تجهیزات استفاده شده در مینی چیلر ها نیز می توان به این موارد اشاره کرد :

  • محافظ ولتاژ و ضد یخ
  • شیر سرویس و شیر های برقی
  • پمپ آب
  • شیر انبساط الکتریکی یا مکانیکی
  • انواع گیج ها و تابلوی برق
  • سیستم PLC

چیلر یا سرد کن (به انگلیسی: Chiller) دستگاهی است که حرارت را از مایع (معمولاً آب) بر اساس سیکل تبرید تراکم بخار یا جذبی می‌زداید. این مایع می‌تواند برای خنک کاری هوا یا دستگاه‌ها (هواسازها و فن کویل‌ها) استفاده شود که معمولاً به صورت سیکل و درون یک مبدل حرارتی جریان دارد. بیشتر در ویکی پدیا

نکات مثبت و مزایا

  • حذف کانال در مینی چیلر ها هم باعث کاهش صدا و هم باعث عدم اشغال سقف کاذب می شود
  • استقلال یونیت ها از یکدیگر
  • راندمان بالا و هزینه اقتصادی کم
  • مناسب برای انواع آب و هوا و انواع فصول
  • آسیب کمتر به محیط زیست به دلیل استفاده کمتر از ماده مبرد

معایب

  • در اماکن بسیار بزرگ کارایی چندانی ندارد
  • قیمت اولیه بالایی نسبت به چیلر مرکزی دارد یعنی در صورتی که یک ساختمان به چند مینی چیلر احتیاج دارد به جای آن یک چیلر مرکزی با همان ظرفیت را بخریم اقتصادی تر خواهد بود
  • به همین ترتیب که در سطر بالا نوشتیم هزینه های چیلر مرکزی نسبت به چند مینی چیلر با ظرفیت یکسان نیز اقتصادی تر خواهد بود

مقایسه مینی چیلر و داکت اسپلیت

  • داکت اسپلیت نمی تواند کنترل هر اتاق را جدا داشته باشد و خاموش کردن یک یونیت باعث خاموش شدن دیگر یونیت ها نیز می شود ولی در مینی چیلر اینطور نیست
  • هزینه نصب داکت اسپلیت بسیار بیشتر از مینی چیلر است
  • سر و صدای داکت اسپلیت بیشتر از مینی چیلر است

نحوه انتخاب مینی چیلر مناسب

شرایط متعددی می تواند عامل انتخاب بهتر باشد از جمله دمای عمومی محیط ، رطوبت نسبی ، شرایط جغرافیایی ، ارتفاع از سطح دریا ، نوع ساختمان و مصالح آن ، تعداد ساکنین و موارد دیگر که نیازمند بررسی کارشناسان امور تهویه مطبوع می باشد.

قیمت

قیمت مینی چیلر وابسته به نوع ظرفیت و نوع برند متفاوت است.همچنین باید بررسی شود که ابعاد مد نظرتان چه مقدار است تا بهترین بازدهی صورت گیرد.در کنار این موارد ، اینکه مینی چیلر از سیستم گرمایشی برخوردار باشد نیز در قیمت مینی چیلر تاثیر دارد.شما می توانید هر هنگام که اراده کنید در سایت ایخرید اقدام به خرید مینی چیلر کنید

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم که شما را با انواع مینی چیلر ها ، مزایا و معایب آن ها و همچنین مقایسه آن ها با دیگر سیستم های سرمایشی آشنا کنیم.ما سعی کردیم شرایط انواع مینی چیلر ها را به شما توضیح دهیم و انتخاب را برایتان آسان تر کنیم در عین حال انتخاب نهایی با شماست که انتظاراتتان از مینی چیلر و سیستم سرمایشی چه باشد.

اگر کسب و کار شما مربوط به تهویه مطبوع و تمامی زیر شاخه های آن می باشد می توانید آگهی شغل خود را (خرید و فروش ، تعمیرات و …) را در سایت ایخرید ثبت کنید و بدون واسطه مشتری خود را پیدا کنید و یا از شرکت های مختلف خدمات خود را دریافت کنید! همین حالا میتوانید اگهی خود را بصورت رایگان در سایت ایخرید ثبت کنید و مشتری خود را پیدا کنید.

ثبت آگهی رایگان

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *